Autor |
Wiadomość |
wojan621
Administrator
Dołączył: 11 Cze 2008
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Żnin
|
|
AT&T Williams |
|
AT&T Williams
Williams F1, pierwotnie Williams Grand Prix Engineering, zarządzany jest przez Sir Franka Williamsa i Patricka Heada.
Williams założył stajnię w obecnej formie w 1977 r., po kilku sezonach zarządzania zespołem o tej samej nazwie. Stajnia odnosiła ogromne sukcesy w latach osiemdziesiąty i dziewiędziesiątych XX wieku. W związku z tym Williams zaliczany jest do tzw. "Wielkiej trójki" Formuły 1, do której zalicza się jeszcze Ferrari i McLaren.
Stajnia początkowo startowała z wszechobecnymi silnikami Ford-Cosworth, aż do momentu, w którym podpisała kontrakt z Hondą. Była to bardzo dobra decyzja, która pociągnęła za sobą dominację w sezonach 1986 i 1987. Spory z japońską firmą (początkowo związane z wyborem kierowców) doprowadziły do zmiany dostawcy jednostek napędowych na Renault od sezonu 1989 (kontrakt z Hondą został zerwany po sezonie 1988, Williams korzystał wtedy z silników Judd). Francuskie silniki dały Williamsowi cztery kolejne tytuły w klasyfikacji kierowców i pięć w klasyfikacji konstruktorów.
W okresie dominacji Williams-Renault doszło także do największej tragedii w historii stajnii. W 1994 r., w trakcie Grand Prix San Marino, trzykrotny Mistrz Świata Formuły 1, Ayrton Senna zmarł w wyniku wypadku. Był to zaledwia trzeci wyścig Brazylijczyka dla stajni. Następstwem tego fatalnego wydarzenia była sprawa sądowa wytoczona zespołowi i Frankowi Williamsowi przez włoski rząd.
Renault zakończyło swoje pełne zaangażowanie w Formule 1 po sezonie 1997, a stajnia musiała zacząć płacić za silniki. W 1998 r. stajnia borykała się ze starymi silnikami Renault pod zmienioną nazwą, Mechachrome.
W 1998 r., stajnia podpisała długoterminową umowę z BMW, gwarantującą dostawę silników i ekspertyzy przez 10 lat. W sezonie 1999 stajnia miała bolid testowy z silnikami bawarskiego producenta, który pozwolił przygotować się do sezonu 2000. Współpraca przyniosła dziesięć zwycięstw w ciągu pięciu lat, ostatnie podczas Grand Prix Brazylii w sezonie 2004 dla Juana Pablo Montoyi.
W sezonie 2000, Williams zaprzestał reklamowania wyrobów tytoniowych na rzecz firm informatycznych, sponsorem głównym stajnii został Compaq. Współpraca trwała do momentu połączenia z Hewlett-Packard. Podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii w sezonie 2002 stajnia zadebiutowała z logo HP na bolidach. Rok później na tylnym spojlerze HP zastąpiło swoje logo hasłem "Invent". W tym samym czasie rozpoczęto międzynarodową kampanię reklamową w mediach, jedna z reklam przedstawiała kierowców stajni, Ralfa Schumachera i Juana Pablo Montoyę kierujących bolidami za pomocą zdalnego sterowania.
W trakcie sezonów 2004 i 2005 zarówno firma BMW Motorsports jak i jej dyrektor, Mario Theissen zaczęli krytykować stajnię za nieudane próby stworzenia pakietu zdolnego wywalczyć mistrzostwo, a nawet wygrania większej ilości wyścigów w sezonie. Problem z pozyskaniem Jensona Buttona mógł być kolejnym powodem dla którego BMW zdecydowało się na kupienie stajni Sauber i zmienienie go na stajnię fabryczną. Prawdopodobnie utrata dostawcy silników spowodowało rezygnację firmy HP ze sponsorowania stajni w sezonie 2005. Umowa została zerwana przed jej pierwotnym zakończeniem po sezonie 2006.
15 sierpnia 2005 r. WilliamsF1 i Cosworth ogłosiły podpisanie umowy, która dotyczy zaopatrywania stajni w silniki, skrzynie biegów, elektornikę i oprogramowanie w sezonie 2006.
Współpraca z Cosworthem nie trwała jednak długo. W czerwcu 2006 r. potwierdziły się plotki o rozpoczęciu współpracy z Toyotą. Pierwsze testy samochodu Williams-Toyota ruszyły we wrześniu. Oprócz nowego dostawcy silników zespół zdecydował się na zmianę w składzie kierowców. Mark Webber, który pracował dla Williamsa od sezonu 2005, został zastąpiony przez Alexandra Wurza, który był ich kierowcą testowym w sezonie 2006. Kierowcami testowymi są Hindus Narain Karthikeyan i Japończyk Kazuki Nakajima.
Od sezonu 2007 Williams rozpoczął także współpracę z firmą telekomunikacyjną AT&T, która została sponsorem tytułowym zespołu.
Pełna nazwa: AT&T Williams
Siedziba: Grove, Anglia
Szef zespołu: Frank Williams, Patrick Head
Kierowcy: Nico Rosberg, Kazuki Nakajima
Kierowcy testowi: Nico Hulkenberg
Silnik: Toyota
Nadwozie: FW30
Ogumienie: Bridgestone Potenza
Debiut w Formule 1: 1975
MŚ kontruktorów: 9
Najlepszy wynik wyścigu: 1. (113x)
Pole Position: 125
Najszybsze okrążenia wyścigu: 129
W sezonie 2007: 4.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 13:05, 15 Cze 2008 |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|